Gemini Park: wiedza o liczbie klientów i zwyczajach coraz ważniejsza dla strategii galerii Opublikowano 8 listopada 2018
Dane pochodzące z nowoczesnych systemów liczenia coraz częściej znajdują zastosowanie w planowaniu działań marketingowych i leasingowych, a także w sprawniejszym zarządzaniu obiektem. Przykład na efektywne wykorzystanie m.in. danych o ruchu można znaleźć w 3 galeriach Gemini Park.

Dokładna informacja o tym, ilu klientów odwiedza galerię i jakie sklepy cieszą się popularnością jest dziś kluczowa i to nie tylko przy planowaniu działań marketingowy czy ocenie potencjału obiektu. Analizy liczby klientów odgrywają coraz większą rolę w rozmowach z potencjalnymi najemcami oraz przy rekomercjalizacji.

Nie inaczej jest w należących do Gemini Holding centrach handlowych Gemini Park. W galeriach w Bielsku-Białej, Tarnowie oraz Tychach działa nowatorski system, który umożliwia dokładną analizę ruchu. Jako urządzenie liczące zainstalowano tam kamery IP Axis Communications, które mają wbudowane autorskie oprogramowanie firmy TOP-KEY, pozwalające na pracę systemu nawet przy braku łączności z serwerem.

Dzięki temu rozwiązaniu, galerie Gemini Park mogą dziś nieprzerwanie monitorować ruch przy wejściach do obiektów, ale także w lokalach najemców oraz w tzw. ruchu pionowym, czyli między poziomami galerii. Umożliwia to nie tylko na analizę liczby klientów, ale także analizę wyborów, jakich dokonują.

- Kamery liczące zainstalowane są przy każdym wejściu do galerii, a także w wybranych lokalach najemców. W Gemini Park Bielsko-Biała mamy ich 46. Dzięki temu możemy ocenić np. jak rozkłada się ruch na pasażu, w którym kierunku udają się klienci oraz które strefy galerii są szczególnie popularne  - mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

- Co więcej, mając możliwość zestawienia danych dotyczących ruchu w galerii i poszczególnych sklepach z danymi sprzedażowymi możemy zobaczyć, którzy najemcy cieszą się największą popularnością wśród naszych klientów i zarabiają. To cenna informacja dla działu leasingu, ale także marketingu – dodaje Brączek.

Gemini Park Tychy w tych działaniach poszedł nawet o krok dalej. Kamery liczące ruch zainstalowano tam we wszystkich, blisko 130 lokalach najemców. W sumie na terenie obiektu pracuje dziś 146 tego typu urządzeń.  – Będąc nową galerią, budującą dopiero pozycję na rynku, mamy potrzebę prostego i efektywnego monitorowania konwersji u każdego z naszych najemców – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

- Mówiąc wprost, chcemy wiedzieć, jaki odsetek ruchu galerii udziela się naszemu najemcy i jak ten ruch wpływa na sprzedaż w sklepie. Dzięki temu możemy np. dopasować przyszłe działania marketingowe do potrzeb sklepów, a także w porę reagować na problemy związane np. z niższą frekwencją w danym lokalu  – dodaje.

Podobne zastosowanie system ma w Tarnowie, gdzie pracuje 15 kamer.  – Dane z systemu pozwalają nam na analizę „zimnych” i „ciepłych” stref, a tym sam optymalne rozlokowanie najemców. Umożliwiają także ocenę, które marki radzą sobie u nas najlepiej. Jest to dla nas podpowiedź, w jakim kierunku rozwijać ofertę, tak aby odpowiadała oczekiwaniom klientów – mówi Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów.

Takie analizy galeriom Gemini Park umożliwiają specjalne raporty, które centra handlowe mogą generować dziennie, tygodniowo, miesięcznie i rocznie. Przygotowane materiały dają także możliwość porównywania wybranych okresów, a tym samym ocenę zmian w czasie, a nawet ocenę popularności stref w galerii dzięki mapom zagęszczenia ruchu.

- Możemy np. ocenić, czy w ciągu roku ruch w nowo otwartym sklepie się zmienił, czy najemca zyskał klientów, czy wręcz przeciwnie.  Mamy także możliwość sprawdzenia, czy działania marketingowe stymulujące sprzedaż lub aktywizujące footfall mają wpływ na frekwencję i obroty u najemców, czy konieczna jest zmiana strategii – mówi Tomasz Misztalewski.  

- W łatwy sposób możemy także rozpoznać miejsca w galerii, które szczególnie lubią klienci, możemy także śledzić przepływ ludzi na ścieżkach wewnątrz obiekt. To istotne informacje, które pozwalają na sprawniejsze zarządzanie obiektem i lepsze  jego zrozumienie –  dodaje Krzysztof Brączek.

Nie bez znaczenia dla efektywności działania systemu jest także stała komunikacja pomiędzy galerią, a firmą zliczającą. – Wymieniając się doświadczeniami i spostrzeżeniami możemy stale rozwijać system, uwzględniając w nim także potrzeby zgłaszane przez najemców. To pozwala nam nie tylko dostarczać naszym partnerom niezbędne i wiarygodne statystyki, ale także tworzyć nowe, dedykowane galerii indeksy i raport czy udoskonalać funkcjonalność strony www – mówi Brączek.

Za wdrożenie systemu w galeriach Gemini Park odpowiadała firma TOP KEY. Dostarczane przez nią systemy działają już w ponad 150 polskich centrach handlowych oraz wielu obiektach zagranicą, m.in. w Rumuni, Czarnogórze, Czechach czy w Rosji.

  – Dane, dotyczące frekwencji, zachowań i przepływu klientów przestały być PR-ową ciekawostką, a stają się poważnym narzędziem, wykorzystywanym w procesach zarządzania, komercjalizacji czy planowania marketingowego. Wdrożony system pozwala tworzyć galeriom własne analizy trendów odwiedzin, porównania np. ruchu na piętrach czy wpływu pogody na footfall – mówi  Marcin Guziński, dyrektor operacyjny TOP-KEY.

 - Mając do nich stały dostęp zarządcy centrów są w stanie tworzyć strategie komercjalizacji, uwzględniając w nich profil sklepów, który w danej galerii cieszy się popularnością. Także działy marketingu znając sytuację najemców, mogą tak planować swoje działania, aby te pobudzały ruch i obroty, a tym samym przekładały się na wyniki najemców i całego obiektu. Co więcej, galerie, które już z tego typu systemów korzystają na co dzień, coraz częściej integrują go z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zyskując kolejne informacje, m.in. o długości pobytu, miastach z którego przyjeżdżają klienci czy lojalności – dodaje.

 

Źródło: Gemini Park/Gemini Holding

 

 

Przypisane branże